سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سپتیک تانک

سپتیک تانک چیست؟

در اولین باری که سپتیک تانک را می‌شنوید چه چیزی در ذهنتان خطور میکند؟ بی شک کلمه تانک شمارا به یاد مخازن می‌اندازد و در واقع نیز این چنین است. البته سپتیک تانک ویژگی های ساختاری دارد که در ادامه آن هارا بررسی میکنیم.

مخازن سپتیک تانک پلی اتیلن

سپتیک تانک که به آن گندانبار نیز گفته می شود،یک حوضچه فاضلاب زیرزمینی است که از بتن، فایبرگلاس یا پلی اتیلن ساخته می شود و دارای ظرفیت های 2 تا 450 مترمکعب است  .

 

تعیین ابعاد سپتیک تانک به دانش فنی مهندس مشاور،محدودیت های مکانی و تجربه سازنده بستگی دارد. از این مخزن برای تصفیه فاضلاب اولیه و روان سازی پساب و فاضلاب خانگی استفاده می گردد.

 

این سیستم از طریق فرآیندهای ته نشینی و بی هوازی، مواد جامد و آلی موجود در فاضلاب را کاهش می دهد و آن را به مایعی روان با بار آلایندگی کمی تبدیل می کند. به طور کلی بازدهی تصفیه فاضلاب توسط مخزن سپتیک متوسط است.

 

تعریف سپتیک تانک چیست؟

سپتیک تانک فاضلاب مخزنی است که پساب خروجی از منبع فاضلاب را درون خود نگهداری می کند و ناخالصی ها و آلودگی های موجود در آن را از طریق فعال کردن باکتری های بی هوازی تصفیه می نماید و همه آنها را تا حداکثر 60 درصد از بین می برد.

 سپتیک تانک

در واقع از این دستگاه برای حل مشکل چاه فاضلاب، حل مشکل گرفتگی چاه سپتیک و جلوگیری از پر شدن سریع چاه جذبی استفاده می شود.

 

سپتیک تانک تولید ناب زیست حداقل دو قسمت دارد، مخزن اولیه دارای 66 درصد گنجایش و مخزن ثانویه دارای 34 درصد گنجایش می باشد.

 

این دستگاه ذرات جامد موجود در فاضلاب ورودی را می گیرد و به مایع تبدیل کرده که با این کار پساب وارد شده به چاه جذبی، باعث گرفتگی سوراخ های چاه نشده و کارفرما مجبور به تخلیه مکرر چاه جذبی نیست.

 

مخزن سپتیک فاضلاب برای مناطقی که جنس زمین غیر قابل نفوذ می باشد و نمی توان از چاه‌ های جذبی استفاده کرد و منازل و موسساتی که در نواحی روستایی و دور از دسترس شبکه های جمع آوری فاضلاب قرار دارند، یک روش قابل قبول تصفیه فاضلاب می باشد.

 

نقشه اجرایی مخزن سپتیک فاضلاب توسط کارشناسان مشخص می شود و قیمت آن متغیر و به متریال مورد استفاده قرار گرفته در ساخت بدنه وابسته است.

 

انواع سپتیک تانک

سپتیک تانک ‌ها از لحاظ فرآیند تصفیه به دو دسته هوازی و بی هوازی تقسیم می شوند. از نظر جنس هم به 3 مدل پلی اتیلنی، بتنی و فایبرگلاس و از لحاظ نوع کاربری نیز به 4 نوع خانگی، صنعتی، اداری و بیمارستانی تقسیم می گردند. سپتیک تانک می تواند با هر نوع مصالحی ساخته شود

 

·          سنگ

·         آجر

·         خاک

·         کامپوزیت

·         اف آر پی

·         جی آر پی

·         اس ام سی

·          و … .

 

یکی از مهمترین متریالی که در ساخت سپتیک تانک فاضلاب از آن استفاده می شود ، پلی اتیلن است که در ادامه به طور مفصل در مورد سپتیک تانک پلی اتیلنی صحبت می کنیم

 

سپتیک تانک پلی اتیلن

سپتیک تانک پلی اتیلن، مخزنی دوجداره و دو قسمته است که فاضلاب سرویس های بهداشتی و حمام را قبل از ورود به چاه جذبی تصفیه می کند. جنس سپتیک تانک پلی اتیلن از پلاستیک دو جداره می باشد. سپتیک پلی اتیلنی دارای دو مخزن یا محفظه بهم پیوسته است که پیش تصفیه فاضلاب انسانی را انجام می دهد. این مخازن دارای حجم های 2 تا 144 مترمکعب است و در ابعاد مختلفی با ظاهری استوانه ای شکل ساخته می شوند. در اغلب موارد مخزن سپتیک پلی اتیلن به صورت افقی مورد استفاده قرار می گیرد و در بعضی موارد خاص که کمبود فضا و جا وجود دارد، به صورت عمودی استفاده می شود.

 

این نوع از سپتیک به واسطه طراحی خاص و عملکرد منحصر به فرد خود، کامل ترین نوع حوضچه تصفیه فاضلاب است و این توانایی را دارد که فاضلاب خروجی از انواع مجتمع های اداری، مسکونی و تجاری را تا 63 درصد تصفیه کند؛ همچنین از گرفتگی چاه جذبی جلوگیری می نماید. در حقیقت با استفاده از سپتیک تانک پلی اتیلن می توان امکان گرفتگی چاه فاضلاب و چاه جذبی را به صفر رساند.

 

انواع سپتیک تانک پلی اتیلن

– مخزن فاضلاب پلی اتیلنی که به روش روتاری تولید می شود و جنس آن از جنس دبه های پلاستیکی است یعنی پلی اتیلن گرید 3840.

 

– سپتیک پلی اتیلنی که به روش اکسترود تولید می شود و جنس آن از جنس لوله های فاضلابی و پلی اتیلنی تحت فشار می باشد.

 

– در برخی از پروژه ها همچون تصفیه پساب استخرهای شناو پروژه هایی که نیاز است مخزن فاضلاب پلی اتیلنی دمایی بیشتر از 80 درجه سانتی گراد را درون خود نگه دارد،

 

گروه صنعتی ناب زیست از مواد پلی پروپیلن (PP) استفاده می کند که این موضوع باعث انحصار گروه ما در تولید سپتیک تانک های پلی اتیلنی شده است.

 

دسته بندی کلی مخازن پلی اتیلنی:

– در یک دسته بندی سپتیک تانک پلی اتیلن به دو دسته صنعتی و خانگی تقسیم می شود. به دستگاهی که به منظور تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی سر راه لوله خروجی فاضلاب نصب می شود، سپتیک تانک پلی اتیلن خانگی می گویند

 سپتیک تانک فاضلاب

و به سپتیک تانکی که به منظور تصفیه فاضلاب خروجی ازکارخانجات صنعتی، صنایع سیمان، صنایع لبنی، پالایشگاه ها و … مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه صنعتی گفته می شود.

 

سپتیک تانک های پلی اتیلن دوجداره اگر به شکل صحیحی طراحی شوند، قابلیت تحمل بار و وزن خاک را بدون سازه نگهبان و بار ترافیکی دارند و تا عمق 13.5 متر زیر زمین قابل دفن می باشند. بهتر است بدانید سپتیک های پلی اتیلن دولایه و سه لایه برای دفن شدن زیرخاک باید حتما توسط سازه نگهبان مورد محافظت قرار گیرند.

 

 

انواع بدنه مخزن سپتیک پلی اتیلن

بدنه اصلی سپتیک ازلوله دوجداره پلی اتیلن می باشد که هم قیمت پایین تری نسبت به لوله پلی اتیلن تک جداره دارد و هم دارای مقاومت بالایی است.دارای انواع مختلفی هستند اعم از کاروگیت، اسپیرال، کورتیوب و اسپیرال کاروگیت.

 

در نوع کورتیوب از مقادیر کمی مواد اولیه استفاده می شود و به همین دلیل دارای قیمت مناسب تر و ارزان تری می باشد ولی ریسک بیشتری در هنگام نصب دارد. و به صورت یکپارچه دوجداره نشده و بین مارپیچ های آن یک جداره می باشد، به این دلیل امکان سوراخ شدن آن بسیار بالا می باشد.

 

در نوع اسپیرال این موضوع تقریبا برطرف شده است و از مواد اولیه زیادی استفاده می شود و قیمت بیشتری دارد. لوله پلی اتیلنی دوجداره اسپیرال این قابلیت را دارد که تا عمق 13.3 متر زیر زمین برود و وزن خاک را تحمل کند. ولی آیا این مقدار هزینه واقعا نیاز خواهد بود یا خیر؟ این سوالی است که باید قبل از خرید سپتیک تانک پلی اتیلنی به آن جواب دهید.

 

 

به طور کلی یک سیستم سپتیک تانک معمولی از یک مخزن سپتیک و یک میدان زهکشی یا میدان جذب پساب تشکیل شده است.

سپتیک تانک مواد آلی را هضم می کند و مواد قابل شناور (مانند روغن و گریس) و جامدات را از فاضلاب جدا می کند. پساب را از سپتیک تانک به یک سری لوله های سوراخ دار که در یک میدان زهکشی، اتاقک ها یا سایر واحدهای ویژه طراحی شده‌اند تخلیه می کنند تا به آرامی در خاک نفوذ کنند.

 

در این سیستم‌ها از پمپ‌ها یا نیروی جاذبه برای خروج پساب تانک سپتیک استفاده می‌کنند که از طریق ماسه، مواد آلی (مانند ذغال سنگ نارس و خاک اره)، تالاب‌های ساخته شده یا سایر مواد برای حذف یا خنثی کردن آلاینده‌هایی مانند پاتوژن‌های بیماری‌زا، نیتروژن، فسفر و سایر آلاینده‌ها بهره می‌گیرند.

 

به طور کلی نحوه عملکرد یک سیستم سپتیک معمولی به این صورت است:

تمامی فاضلاب خانه از طریق یک لوله اصلی وارد سپتیک تانک می‌شود.

اکنون به این سوال می‌رسیم که سپتیک تانک چیست؟ در یک جواب می‌توان گفت یک ظرف مدفون و ضد آب است که معمولاً از بتن، فایبرگلاس یا پلی اتیلن ساخته شده می‌شود. وظیفه آن این است که فاضلاب را به اندازه کافی نگه دارد تا به جامدات اجازه دهد تا به لجن تبدیل شوند، در حالی که روغن و گریس به شکل کف به سمت بالا شناور می‌شوند. اگر سوال می‌کنید که چرا لجن و کف از مخزن خارج نمی‌شوند، پاسخ آن در ادامه اشاره شده است:

محفظه ها و خروجی T شکل از خروج لجن و کف از مخزن و حرکت به میدان تخلیه (میدان زهکشی) جلوگیری می‌کند اما پساب مایع از مخزن به سمت میدان زهکشی خارج می‌شود.

میدان زهکشی دارای ویژگی‌هایی مانند: حفاری کم عمق، سرپوشیده و دارای خاک غیر اشباع (خشک) است. فاضلاب از پیش تصفیه شده از طریق لوله کاروگیت زهکش تخلیه می‌شود که به پساب اجازه می‌دهد تا در خاک فیلتر شود. خاک پساب را می‌پذیرد، تصفیه می‌کند و پس از نفوذ در خاک، در نهایت به آب‌های زیرزمینی منتقل می‌شود.

اگر میدان زهکشی بیش از حد با پساب پر شود، ممکن است سیلاب ایجاد کند و باعث جاری شدن فاضلاب به سطح زمین یا بالا آمدن فاضلاب در توالت‌ها گردد.

در نهایت، فاضلاب به داخل خاک نفوذ می‌کند و به طور طبیعی باکتری‌های کلیفرم مضر، ویروس ها و مواد مغذی را از بین می‌برد. باکتری های کلیفرم گروهی از باکتری‌ها هستند که عمدتاً در روده انسان یا سایر حیوانات خونگرم زندگی می کنند که این خود نشان از آلودگی مدفوع انسان است.

 

آیا نمی‌دانید که ملک شما دارای سپتیک تانک است یا خیر؟؟

ممکن است از قبل بدانید که سیستم سپتیک تانک در ملک شما وجود دارد. اگر نمی‌دانید، در اینجا نشانه‌هایی وجود دارد که احتمال وجود سپتیک تاتک در محل شما را مشخص می‌کند.

خروجی فاضلاب ملک شما به صورت مستقیم وارد فاضلاب شهری نشده باشد.

همسایگان مجاور شما سیستم سپتیک تانک دارند(بخصوص مجتمع‌های مسکونی)

 سپتیک تانک چیست

حال اگر اطمینان پیدا کردید که سپتیک تانک دارید، یک موضوع مهم همچنان خود نمایی می‌کند.

چگونه سیستم سپتیک خود را پیدا کنید

هنگامی که تشخیص دادید که یک سیستم سپتیک دارید، می توانید آن را با چک کردن موارد زیر پیدا کنید:

 

به نقشه خانه خود دقت کنید.

حیاط خود را برای یافتن درب و درپوش چاه بررسی کنید.

تماس با یک ارائه دهنده خدمات سیستم سپتیک برای کمک به شما در پیدا کردن آن نیز بی‌فایده نخواهد بود.

گاهی نیز ممکن است متوجه شکستن سپتیک تانک خود شوید. بنابراین به علائم شکستن سپتیک تانک توجه کنید!

بوی بد همیشه اولین نشانه اختلال عملکرد سیستم سپتیک تانک نیست. بنابراین در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر با یک متخصص سپتیک تانک تماس بگیرید:

 

·         پساب فاضلاب به داخل توالت و سینک‌ها راه پیدا کرده باشد

·         چمن سبز روشن و اسفنجی در میدان زهکشی، به ویژه در هوای گرم خشک

·         جمع شدن آب یا خاک گل آلود در اطراف سیستم سپتیک یا در اطراف آن

·         بوی بد و قوی در اطراف سپتیک تانک

 

طراحی سپتیک تانک و محاسبه قیمت سپتیک تانک متناسب

طراحی و اندازه سیستم سپتیک می تواند به طور گسترده ای متفاوت باشد، از خود محله شما تا سراسر کشور، به دلیل ترکیبی از عوامل می‌تواند اندازه سپتیک تانک نیز متفاوت باشد در نتیجه قیمت سپتیک تانک نیز متفاوت خواهد بود. این عوامل شامل: تعداد خانوار، نوع خاک، شیب زمین ملک، اندازه ملک، نزدیکی به آب های حساس، شرایط آب و هوایی یا حتی قانون و مقررات محلی می‌باشد. در ادامه ده مورد از رایج ترین انواع سیستم‌های سپتیک مورد استفاده لیست شده است. این فهرست الزاما جامع نیست و قیمت سپتیک تانک در هر مورد می‌تواند متفاوت باشد؛